53% uczniów nie lubi lekcji fizyki. Problem zauważają rodzice. 66% z nich uważa, że lekcje powinny być prowadzone w ciekawszy sposób. Nie ma się jednak co dziwić, że nie są ? w wielu szkołach brakuje stanowisk laboratoryjnych i zestawów doświadczalnych. A jak zaznaczają specjaliści, fizyka nie jest trudna i zrozumieją ją nawet sześciolatki.
?Eksperymenty? to zajęcia dla najmłodszych dzieci. Podczas ćwiczeń wykorzystuje się proste przedmioty, znane z życia codziennego ? często wystarczą miska wypełniona wodą oraz mąką ziemniaczaną, butelka z olejem i kostkami lodu czy zdalnie sterowane auto. ?Proste doświadczenia mogą przeprowadzać też rodzice z pociechami w warunkach domowych. A warto, bo umiejętności przewidywania następstw i określania przyczyn zjawisk są bardzo cenne? ? mówi Anna Pydynowska, nauczyciel świetlicy i logopeda w Szkole Podstawowej nr 23 w Warszawie.
W eksperymentowaniu chodzi o to, by zachęcić dzieci do obserwowania, co dzieje się wokół nas, rozbudzić chęć poznawania nauk ścisłych, pokazać, jak prawa fizyki funkcjonują w codziennym życiu. ?Zasady dynamiki tłumaczą, dlaczego należy zapinać pasy w samochodzie. Dzieci mogą się naocznie przekonać, że siedzący miś spadnie z deskorolki, gdy ta nagle się zatrzyma. Ciekawym doświadczeniem jest również sprawdzanie, jak działa ciecz nienewtonowska, która w zależności od sposobu obchodzenia się z nią może być płynem lub ciałem stałym? ? opowiada ekspertka.
Przeprowadzanie eksperymentów wspaniale stymuluje rozwój myślenia dziecka, pozwala mu zrozumieć prawa fizyki i ułatwia naukę tego ważnego przedmiotu szkolnego
Źródło: infoWire