Disruptive Innovations – innowacje przełomowe czy zakłócające?

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

“W czym tkwi siła disruptive innovations?” – w debacie pod takim tytułem, zorganizowanej przez inicjatywę Znane Ekspertki oraz Instytut Innowacyjna Gospodarka, uczestniczyły przedstawicielki biznesu, administracji oraz nauki. Dyskusję moderowała dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z Konfederacji Lewiatan.

Wśród historycznych przykładów innowacji przełomowych przywoływano wynalezienie maszyny parowej czy upowszechnienie Internetu. Niektórzy twierdzą, że taką innowacją jest Uber. “W moim przekonaniu Uber to innowacja kontynuacyjna. Poszerza rynek, dostarcza alternatywy, ale nie wypiera istniejących środków transportu” – przekonywała Ilona Grzywińska z Uber.

Agata Wacławik-Wejman z Google, stwierdziła, że pojęcie disruptive innovations należy rozumieć raczej jako innowacje zakłócające niż przełomowe. Jak przekonywała, Google jest źródłem takich innowacji. “Samo pojawienie się wyszukiwarki internetowej było dużym zakłóceniem tego, jak uzyskujemy informacje” – powiedziała.

Wyszukiwarki to nie jedyne rozwiązania, które zrewolucjonizowały wirtualną rzeczywistość. ?Przełomem było pojawienie się mediów społecznościowych. Zmieniły sposób budowania relacji międzyludzkich, kontaktów, okazywania emocji? – wyliczała Bożena Leśniewska z Orange Polska.

Dr Daria Tataj z Tataj Innovations zwróciła uwagę na fakt, że w momencie upowszechnienia Internet miał niemal 30 lat. “W połowie lat 80. Tim Berners-Lee, pracując nad innym projektem, pomyślał, że warto wykorzystać tę starą technologię do komunikacji z naukowcami. Taki był początek WWW”- przypomniała.

Ekspertki zgodziły się, że istotną kwestią jest wspieranie innowacji w zalążku. “Innowacyjne przedsięwzięcia to często projekty w początkowym stadium. One potrzebują ochrony, bezpieczeństwa i pewności działania” – przekonywała Beata Lubos z Ministerstwa Gospodarki. “Ponad 90% przedsiębiorstw w Polsce to małe firmy kierowane przez młodych ludzi. Drogą innowacji jest stawianie na startupy” – wtórowała jej prof. Anna Olejniczuk-Merta z Akademii Leona Koźmińskiego.

Debata “W czym tkwi siła disruptive innovations?” odbyła się w ramach II Tygodnia Znanych Ekspertek w mediach. Znane Ekspertki to inicjatywa zrzeszająca doświadczone top-specjalistki z różnych dziedzin. Jej celem jest zmiana stereotypowego obrazu eksperta w świadomości społecznej, gospodarczej i medialnej. Partnerem projektu jest MasterCard.

Źródło: Centrum Prasowe PAP

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail