Dwóch na pięciu Polaków kupi prezenty w internecie. Jak uniknąć pułapek w czasie zakupów w sieci?

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Czterdzieści procent Polaków deklaruje, że gwiazdkowe prezenty kupi w internecie i wyda na nie od 200 do 500 zł. Wirtualne zakupy pozwalają uniknąć tłoku,  sprawią też, że towar zostanie dostarczony bezpośrednio do domu, a jeśli się nie spodoba zawsze można go oddać. Bez względu na okazję, w sieci kupuje już ponad połowa Polaków (55 proc.), a 2/3 spośród nich robi to regularnie. 

Jak kupują w grudniu? Najpierw za średnio 100 zł prezenty mikołajkowe, a potem prezenty pod choinkę, na które przeznaczają od 200 do 500 zł. Wśród produktów najczęściej nabywanych online są elektronika oraz gry. Szczęśliwy finał internetowego handlu możliwy jest jednak pod warunkiem, że wcześniej dobrze sprawdzi się opinie na temat sprzedawcy ? chyba, że ma on certyfikat poświadczający wiarygodność finansową.

Sklepy internetowe cieszą się powodzeniem, ponieważ pozwalają ? szczególnie w okresie przedświątecznym ? uniknąć presji zakupowej gorączki oraz tłoku na parkingach i przed kasami. Kupować można w dowolnym czasie, po konkurencyjnych cenach, które łatwo porównać. Sklepy prezentujące swój towar na monitorach komputerów w nieskończonej ilości, potrafią być również doskonałym źródłem zakupowych inspiracji, gwarantują też dostawę do domu. A jeśli towar się nie spodoba, zgodnie z Ustawą o prawach konsumenta, można bez podania przyczyny oddać go w ciągu 14 dni. Taki przywilej gwarantuje prawo we wszystkich przypadkach, gdy do transakcji dochodzi na odległość i poza lokalem firmy. Tymczasem w przypadku zakupów w sklepie  stacjonarnym o takiej opcji decyduje sprzedający. Handel w internecie ma mnóstwo plusów, ale też i minusy. Kupując w sieci często nie ma pewności czy sklep rzeczywiście istnieje, czy opłacony produkt dotrze, a załączone zdjęcie rzeczywiście prezentuje pożądany towar.

 Co trzeci Polak nie ma zastrzeżeń do zakupów w sieci

W przeprowadzonym w tym roku badaniu instytutu opinii publicznej Infas na zlecenie Trusted Shops, firmy wydającej sklepom internetowym certyfikaty jakości, wynika, że większość Polaków ma zastrzeżenia odnośnie zakupów w sieci. Badania dotyczące popularności i jakości handlu internetowego pokazują, że uwag do zakupów w sieci nie ma co trzeci rodak korzystający z tej formy zakupów. W zestawieniu najlepiej wypadły francuskie sklepy internetowe, gdzie aż połowa konsumentów nie stwierdziła żadnych problemów przy realizacji zamówienia. Kłopotów nie miało też po 40 proc. ankietowanych z Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.

Jedną z przyczyn niezadowolenia było opóźnienie w przekazaniu towarów. Na otrzymanie przesyłki po obiecanym terminie skarżyło się aż 37 proc. Polaków. Konsumenci z innych krajów rzadziej spotykali się z tym problemem; w Wielkiej Brytanii – 28 proc., w Niemczech –  31 proc., a we Francji tylko 22 proc. ankietowanych wskazało, że sklep opóźnił dostawę. Solidność dostawy ważna jest ? co zrozumiałe ? szczególnie przed Gwiazdką.

Jak uniknąć pułapek w czasie zakupów w internecie

Aby nie zostać bez pieniędzy i towaru, z produktem niepożądanym lub dostarczonym po terminie, należy przestrzegać i stosować w praktyce kilka ważnych zasad. Najważniejsze z nich to:

  • kupować u sprawdzonych sprzedawców, najlepiej posiadających certyfikaty potwierdzające wiarygodność, np. Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo BIG InfoMonitor. Pokazuje on, że firma jest solidna i rzetelnie wywiązuje się z rozliczeń ze swoimi dostawcami, co dobrze wróży również odbiorcom. Wyróżniające się w ten sposób przedsiębiorstwo jest non stop monitorowane pod kątem solidności płatniczej. Jeśli nie płaci swoim dostawcom i zostanie przez nich zgłoszone do rejestru dłużników BIG InfoMonitor, automatycznie traci prawo do certyfikatu;
  • kupować na portalach, w których pojawia się komunikat zapewniający, że przesyłka dojdzie przed świętami;
  • zakupy robić tylko za pośrednictwem bezpiecznych witryn, a dane osobowe podawać tylko wtedy, gdy jest to konieczne do realizacji zamówienia;
  • sprawdzać ocenę sklepów również w serwisach opiniotwórczych takich jak Trusted Shops czy Opineo, opartych na systemie komentowania i oceniania sprzedawcy ze względu na różne kryteria, np. czas dostawy, reagowanie na reklamacje, sprawność obsługi itp.;
  • poszukać opinii o sprzedawcy na forach internetowych;
  • wiarygodność sprzedawcy ocenić można też analizując jego stronę internetową, na której powinny znaleźć się wszystkie dane sprzedawcy ? nazwa, adres siedziby, NIP, REGON oraz numer konta;
  • przeczytać regulamin sklepu oraz politykę prywatności;
  • sprawdzić, czy wybrany sklep pozwala śledzić status zamówień;
  • upewnić się, że prezentowany na zdjęciu towar jest zgodny z rzeczywiście nabywanym produktem, a także sprawdzić dokładną specyfikację produktu i na wszelki wypadek skonsultować wybór w mediach społecznościowych.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail