![Share on Facebook Facebook](https://gazetaspoleczna.pl/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/facebook.png)
![Share on Twitter twitter](https://gazetaspoleczna.pl/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/twitter.png)
![Share on Google+ google_plus](https://gazetaspoleczna.pl/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/google_plus.png)
![Share on Reddit reddit](https://gazetaspoleczna.pl/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/reddit.png)
![Pin it with Pinterest pinterest](https://gazetaspoleczna.pl/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/pinterest.png)
![Share on Linkedin linkedin](https://gazetaspoleczna.pl/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/linkedin.png)
![Share by email mail](https://gazetaspoleczna.pl/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/mail.png)
Pracownik to wizytówka pracodawcy, dobrze więc, by był zaznajomiony z zasadami savoir-vivre?u i robił pozytywne wrażenie na klientach. Zależy nam także, aby w firmie panowała miła atmosfera, gdyż zwiększa ona efektywność zatrudnionych osób. Jak można to wszystko osiągnąć?
Ze współpracownikami spędzamy codziennie przynajmniej 8 godzin, dobre relacje, które usprawniają pracę zespołową i wpływają na zżycie się zatrudnionych z firmą, są zatem niezwykle istotne. W utrzymywaniu tych dobrych stosunków pomaga właściwa kultura zachowania. ?Używajmy słów kluczy: ?proszę?, ?dziękuję?, ?przepraszam?. Bądźmy dla siebie mili. Pamiętajmy o uśmiechu, również podczas rozmów telefonicznych! Jest to bardzo dobrze odbierane? ? radzi Joanna Modrzyńska, założycielka i główna trenerka szkoły dobrych manier Art of Manners.
Gdy dzwonimy do klienta lub współpracownika, skoncentrujmy się na rozmowie. Nie róbmy w tym czasie nic innego. Unikajmy picia, jedzenia, żucia gumy czy korzystania z klawiatury, ponieważ to oznaki lekceważenia. Przed połączeniem przygotujmy wszystkie niezbędne dokumenty, aby później nie szukać ich nerwowo i nie przedłużać niepotrzebnie rozmowy.
W korespondencji mailowej warto zachować wszystkie formy grzecznościowe znane z tradycyjnych listów pisanych. Używajmy sformułowań ?Szanowny Panie? czy ?z wyrazami szacunku?, niezależnie od tego, czy piszemy do kontrahenta czy pracownika sąsiedniego działu.
?Relacje w przedsiębiorstwie mogą być bardziej oficjalne lub bardziej koleżeńskie. Dobrze od razu wyznaczyć granice, których nie należy przekraczać. Wszystkim będzie wówczas łatwiej poruszać się w środowisku firmowym? ? uważa ekspertka. Kanon obowiązujący w firmie można prezentować już na pierwszych spotkaniach wdrażających nowych pracowników. Warto także korzystać z kursów etykiety, gdyż wiedza, która jest na nich przekazywana, przydaje się zawsze, zarówno pracownikom, jak i szefom.
Źródło: infoWire.pl
![Share on Facebook Facebook](https://gazetaspoleczna.pl/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/facebook.png)
![Share on Twitter twitter](https://gazetaspoleczna.pl/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/twitter.png)
![Share on Google+ google_plus](https://gazetaspoleczna.pl/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/google_plus.png)
![Share on Reddit reddit](https://gazetaspoleczna.pl/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/reddit.png)
![Pin it with Pinterest pinterest](https://gazetaspoleczna.pl/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/pinterest.png)
![Share on Linkedin linkedin](https://gazetaspoleczna.pl/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/linkedin.png)
![Share by email mail](https://gazetaspoleczna.pl/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/mail.png)