W przypadku reklamacji towaru klientowi przysługuje zwrot całości gotówki, zwrot części pieniędzy przy zachowaniu zakupu, wymiana produktu lub jego naprawa. Warto wiedzieć, że sprzedawca nie musi zgodzić się na wszystkie żądania klienta. Co więcej, nie jest zobowiązany przedstawić mu decyzji rzeczoznawcy.
Reklamację możemy składać na podstawie gwarancji lub z tytułu rękojmi. Rękojmia to odpowiedzialność za wszelkie wady, które istniały w chwili wydania towaru. Dotyczy to również uszkodzeń powstałych później, jeśli ich powód występował już w momencie sprzedaży. ?W razie uszkodzenia np. buta najważniejsza jest przyczyna, z której to nastąpiło. Jeżeli wada istniała już w chwili sprzedaży, chociażby z powodu zastosowania niewłaściwego kleju lub złej technologii klejenia, za szkodę odpowiada sprzedawca. Natomiast gdy rozklejenie nie powstało z winy producenta, tylko np. wskutek wielokrotnego silnego przemoczenia obuwia, firma za uszkodzenie nie odpowiada? ? mówi Jarosław Kiełpinski z Deichmann Obuwie.
Klient w ramach reklamacji może domagać się zwrotu gotówki, wymiany lub naprawy towaru bądź jego przeceny. Sprzedawca nie ma jednak obowiązku spełnić wszystkich żądań. ?Jeżeli klient żąda zwrotu gotówki, sprzedający ma prawo odmówić, o ile zaproponuje w zamian naprawę lub wymianę zakupu. To ograniczenie nie ma zastosowania, jeśli towar był już wcześniej naprawiany lub wymieniany. Odmowa zwrotu gotówki może też nastąpić, gdy wada jest nieistotna. Sprzedawca nie musi zgodzić się również na wymianę produktu lub jego naprawę, jeżeli spełnienie tego żądania byłoby niemożliwe lub wymagało nadmiernych kosztów. W każdym przypadku odmowy sprzedający musi przedstawić uzasadnienie swojej decyzji. Niezależnie od przepisów prawa profesjonalny sprzedawca powinien dążyć do kompromisu i dbać o dobre relacje z klientem? ? informuje ekspert. Ponadto warto wiedzieć, że decyzja rzeczoznawcy nie jest wiążąca dla żadnej ze stron. Konsument, który nie zgadza się z decyzją reklamacyjną, może złożyć w sklepie odwołanie lub zwrócić się o pomoc do rzecznika praw konsumentów.
W sezonie zimowym często reklamujemy buty. Tymczasem problem z nimi wcale nie musi być spowodowany wadą produkcyjną. Niekiedy wynika z tego, że nie potrafimy o nie odpowiednio dbać. W zimie obuwie jest narażone najbardziej na szkodliwe działanie wody, śniegu i błota. Buty ze skór licowych (gładkich) zabezpieczymy pastami i kremami, najlepiej z dodatkiem wosku. Do skór zamszowych najskuteczniejsze będą środki w spreju. Na zimową pogodę odradza się używania past nabłyszczających, które sprawdzają się wyłącznie w przypadku obuwia wizytowego. Pamiętajmy, że przed nałożeniem impregnatu buty należy dokładnie oczyścić.
Źródło: infoWire