Rocznie z powodu raka piersi umiera w Polsce ponad pięć tysięcy kobiet*. Dyskusja na ten temat nie ustaje ? także w mediach. Tabu przełamała już 2 lata temu Angelina Jolie, która poddała się prewencyjnej, podwójnej mastektomii. W październiku br. w prasie, internecie i RTV ukazało się 4277 publikacji nawiązujących do profilaktyki nowotworowej.
?PRESS-SERVICE Monitoring Mediów? drugi rok z rzędu sprawdził, jak w miesiącu walki z rakiem piersi, media wspierają edukację zdrowotną Polek. W porównaniu z październikiem ubiegłego roku ukazało się 11 proc. materiałów mniej. Najczęściej tematyka ta była poruszana przez źródła internetowe ? 73 proc. przekazu. Na taki wynik wpływ miała na pewno akcja #HandsOn prowadzona przez Nestlé FITNESS i promowana przez blogerów – Maffashion oraz Wujaszka Liestyle. Użytkowniczki mediów społecznościowych, a zwłaszcza Facebooka i Instagrama zachęcano do publikowania zdjęć selfie z ręką na piersi i podpisywania ich hashtagiem #HandsOn. Najwięcej uwagi profilaktyce poświęciły portale Polskatimes.pl (70 publikacji), Expressilustrowany.pl (49) oraz Rynekzdrowia.pl (38). 20 proc. materiałów to publikacje prasowe, natomiast 7 proc. to RTV. W prasie prym wiodły ?Gazeta Wyborcza? (35), ?Echo dnia ? Radom? (30) oraz ?Twój Styl? (28). Natomiast w RTV najaktywniejsi byli dziennikarze reprezentujący redakcje ?TVP Regionalna?, ?TVP Poznań? i ?RMF FM?.
Temat omawiany był głównie przez media regionalne ? do tego typu źródeł należało 61 proc. przekazu. Informowały one m.in. o możliwości wykonania bezpłatnych badań ? ich terminach i miejscach. Przewaga mediów lokalnych wzrosła w porównaniu do ubiegłego roku – o 4 proc. Jednak kwestia profilaktyki raka piersi była także poruszana przez ogólnopolskie środki masowego przekazu (39 proc.). Publikacje dotyczyły głównie propagowania zdrowego stylu życia, informacji o czynnikach ryzyka nowotworowego czy postępach leczenia w tym zakresie.
Największa aktywność medialna przypadła na 12 października. Tylko tego dnia pojawiło się 451 publikacji, które stanowiły 10 proc. przekazu. Natomiast średnio dziennie ukazywały się 134 materiały.
W mediach zdecydowanie dominowała fraza ?rak piersi? ? 2498 wzmianek, a następnie ?amazonki? ? 617 i ?profilaktyka raka piersi? ? 360. Nie brakowało także informacji o badaniu piersi ? 223.
*Dane za Poradnikzdrowie.pl
Źródło: Press-Service Monitoring Mediów